در یکی از روزهای سال ۱۲۷۸ هجـری شمسی در دامنه زیبا و پرطـراوت کوههـای سر به فلک کشیده « البرز » در روستای «پردمه » لاریجان ( در هفتاد کیلومتری شهر آمل ) در خانه ساده مرحوم میـرزا محمد ، کودکی به دنیا آمد که دست تقـدیر زعامت و مرجعیت را برایش رقم زده بود .
دوران کودکی را در دامـان پاک پدر و مادر باتقـوایش پشت سر نهـاد و پس از فراگیـری قرآن و تحصیـلات ابتـدایی ، با استعـداد سرشـاری که داشت و عشق به تحصیل علوم دینی ( که او را از خود بیخـود کرده بود ) به فراگیری ادبیات عرب و مقـدمات علوم نزد مرحوم آقا سید تاج و آقا شیخ احمد آملی پرداخت و تا مرحله سطوح را در همان شهر فرا گرفت .
او سیزده ساله بود که برای ادامه تحصیل به حوزه پر رونق تهران عزیمت کرد و به مدرسه علمیـه سپهسالار ( که زیر نظـر مرحـوم آیت الله شهید سید حسن مدرس اداره می شد ) شتافت و مـورد توجـه و عنایت ویژه آن بزرگوار قـرار گرفت و این ۱۲ سال به طول انجامید .
کیفیت آشنایی و بذل توجه مرحوم شهید مدرس به ایشان را از زبان خودشان بشنویم : « … تا سیزده سالگی در آمل بودم و بعد به تهران‌آمدم ، جوان غریبی در شهر بودم . نزد‌ مرحوم استاد شیخ حسین نوائی برخی علوم عربی را فرا گرفتم و در مدرسه سپهسالار سکـونت داشتم . این مدرسه بسیار نامنظم بود ، پس از مـدتی مرحـوم مدرس عهـده دار مدیریت آنجا شد و تمـام آقازاده هایی را که اهل کار و تدریس نبـودند از مدرسه اخـراج کرد و امتحـانات سختـی را برای ورود به مدرسه قـرار داد . وقتـی به من برخـورد ، فرمود : چه میخوانی؟ گفتم: اسفار می خوانم . تعجب کرد وپرسید : تو با این سن اسفار می خوانی ؟ گفتم : بلی ، وقت امتحان روشن می شود . او از من امتحـان گرفت و من خیلـی خوب از عهـده برآمدم . از آن به بعد مورد توجه مرحوم مدرس قرار گرفتم . حجـره مناسبی به من داد که به تنهـایی از آن استفاده می کردم و ماهی پنج تومان هم برایم مقرری تعیین کرد و به خادم مدرسه هم گفته بود تا در شستن لباسها و تهیه خوراک به من کمک کند .
آنقدر خوشحال شده بودم که شاید آن شب از خوشحالی خوابم نبـرد ، مجـدّانه مشغـول تحصیـل شـدم ، درس فلسفه رسائل ، مکاسب و مقداری از درس خارج را در تهران فرا گرفتم … » از اساتید معظم له در تهران می توان از مرحوم میـرزا‌محمدفقیه لاریجانی وحاج سید محمد تنکابنی ، مرحوم میرزا یدالله نظرپاک ، مرحوم آقا شیخ محمد علی لواسانی و میرزا طاهر تنکابنی وآیت الله حاج میرزا ابوالحسن شعرانی و آیت الله شیخ محمد علی شاه آبادی نام برد . وی کتابهای شوارق ، منظومه، اشارات و اسفار را از مرحوم نظرپاک و مرحـوم میـرزا طاهـر تنکابنی و شرح لمعـه و قوانیـن را از نزد میرزا عبدالله غروی آملی و سطوح عالی را از فقیه لاریجانی و سید محمد تنکابنی آموخت .
آیت الله میرزا هاشم آملی پس از پشت سر نهادن سطوح عالیـه ، در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی برای بهـره وری از خرمن فیض آیت الله العظمی حائری به قم آمد و در درسهای فقه و اصول آیت الله مؤسس و در کنار آن به درس آیات عظام : حجت کوهکمری ، شاه آبادی و حاج شیخ محمد علی حائری قمـی حاضر شد و در مدت شش سال از محضر آنان بهره ها برد و مبانی علمی خویش را استوار ساخت . او در این مدت فقه ، اصول ، رجال، حدیث ، فلسفه و عرفان را نیک آموخت و این درسها را با حضرات آیات : سید محمد محقق داماد ، سید یحیی یزدی و حاج میـرزا حسن یزدی به مباحثه نشست .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست