آیت الله عبدالله جوادی آملی در سال ۱۳۱۲ هجری شمسی در آمل متولد شد . پدرش میـرزا ابوالحسن جـوادی از عـالمـان و واعـظان پرهیزکار شهـر بود و اجدادش نیز تا چند نسل ، از واعظان و روحانیان آنجا بودند .

پس از پایان دروس دوره ابتدایی در سال ۱۳۲۵ شوق آموختن معارف اسلامی وعلوم الهی وی را به حوزه علمیه آمل کشاند. در این حوزه ادبیات ، شرح لمعه، قوانیـن ، شرایـع ، امالی شیخ صـدوق و … را از محضـر استادانی چون آیت الله فرسیـو ، آیت الله غـروی ، شیخ عزیزالله طبرسی ، آقا ضیاء آملی ، شیخ احمد اعتمادی ، حاج شیخ ابوالقاسم رجایی ، شیخ شعبان نوری و پدرش میرزا ابوالحسن جوادی آموخت .
در سال ۱۳۲۹ به تهران رفت و با راهنمایی آیت الله حاج شیخ محمد تقی آملی ، تحصیلات خود را در مدرسه مروی تهـران ادامه داد . در آنجا رسائل و مکاسب را از محضر استادان شیخ اسماعیل جاپلقی ، حاج سید عباس فشارکی و شیخ محمدرضا محقق فرا گرفت و ازدرس هیئت ، طبیعیات اشارات ، بخش هایی از اسفار وشرح منظومه آیت الله شعرانی بهره برد . همچنین در درس تفسیر قرآن ، بخشی از شرح منظومه ، بخش های الهیات و عرفان ، اشارات و مبحث نفس اسفـار آیت الله الهـی قمشه ای شرکت کرد و شرح فصوص الحکم را از محضر آیت الله فاضل تونی و درس خارج فقه و اصول را از محضر آیت الله محمد تقی آملی آموخت .
در سال ۱۳۳۴ با تشویق آیت الله محمد تقی آملی برای تکمیل تحصیلات به حوزه علمیه قـم هجـرت کرد . در آنجا مـدتی از درس خـارج فقـه آیت الله العظمـی بروجـردی استفاده کرد و بیش از دوازده سال در درس خارج فقـه آیت الله محقّق داماد و حدود هفت سال در درس خارج اصول حضرت امام خمینی (ره) حضـور یافت . وی همچنین حدود پنج سال در درس خارج آیت الله میرزا هاشم آملی شرکت کرد ، اما به دلیـل علاقه وافـر به علـوم عقلـی و قرآنی ، از همان ابتدای ورود به قم رابطه علمی خود را با فیلسوف و مفسّر بزرگ قرن ، علامـه طباطبایی آغاز کرد که این ارتباط تا آخرین لحظات عمر پر برکت آن بزرگوار ادامه یافت و در این مدت بخش های نفس و معاد اسفار درس خارج اسفار ، الهیات و برهان شفا ، تمهید القواعد ، علم حدیث ، تفسیر قرآن کریم ، شرح اشعار حافظ ، تطبیق فلسفه شرق و غرب و بررسی فلسفه های مادّی را نزد علامه طباطبایی آموخت .
پس از اتمام تحصیلات ، فعالیت های ایشان بر تدریس و نشر معارف الهی متمرکز گردید و در سطـوح و دوره های مختلف ، شرح اشارات ، شرح تجرید ، شرح منظومه ، شواهد الربوبیّه ، التحصیل ، شفا ، دوره کامل اسفـار ، تمهیـد القواعد ، شرح فصوص الحکم ، مصباح الأنس ، درس خارج فقه ، تفسیر موضوعی قرآن ، تفسیر ترتیبـی قرآن و … را تدریس نمود . اکنون نیز درس های تفسیر قرآن ، خارج فقه و خارج اسفار ایشان ادامه دارد .
حضرت استاد در دی ماه ۱۳۶۷ به دستور امام خمینی (ره) به مسکو سفـر کرد و پیـام تاریخی امام را به گورباچف ، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق ، تسلیم و تبیین نمود . در مرداد ماه ۱۳۶۹ به برخی کشـورهای اروپا سفـر کرد و ضمن دیدار و گفت و گو با شخصیت ها و گروههـای اسلامی و غیـر اسلامی ، به ملاقات پاپ ، رهبـر مسیحیان جهان رفت و او را به جایگزین کردن مسیحیّت ناب عیسوی ، به جای مسیحیّت آمریکایی فرا خواند .
در شهریور ۱۳۷۹ برای شرکت در نشست هزاره ادیان ، به مقرّ سازمان ملل در نیویورک رفت و به قرائت و شرح پیام رهبر انقلاب ، حضرت آیت الله خامنه ای ( مدّ ظله العالی ) پرداخت . در حاشیـه این نشست ، با برخی از رهبران و پیروان ادیان و مذاهب جهان دیدار و تبادل نظر کرد و برخی مبانی اسلام را برای آنان بازگو نمود .سلسله دروس تفسیر قرآن ایشان مشتاقان بسیاری را به خود جلب کرده است .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست